Waarom ik verliefd ben op een auteur

Ze gaat voor een bestsellerlancering en heeft het niet eens in de gaten

K. belde me. Of ik haar zou kunnen helpen. Met meer boeken verkopen. Het zat namelijk zo: vier jaar geleden verscheen haar 1e boek. Non-fictie. Zakelijke markt. Het ging best goed: dat boek ‘doet’ ongeveer 4000 exemplaren per jaar, al vier jaar lang. En het werkboek dat er bij hoort ‘doet’ ook zoiets. 

Kuch. Aantallen waar de meeste expert-boekenschrijvers van dromen maar niet halen. 

Het boek was aan vernieuwing toe. En ze had het idee dat ze veel kansen liet liggen als het ging om boekmarketing. ‘Jammer, toch?’
Zekers.

Ik bedoel, hoe vaak schrijf je nou een boek. Dan wil je toch dat het knalt in plaats van dat het ligt te verstoffen op zolder? Niet dan?

De kans dat ze kansen laat liggen is 99,999%, netzoals de rest van haar collega ondernemers-auteurs. En ze had bedacht dat het maar eens afgelopen moest zijn met ‘hoopmarketing’. Hopen dat het vanzelf, op een natuurlijke manier organisch ‘opgepikt’ wordt door de media omdat het zo goed is. Dat gebeurde 600 jaar geleden wellicht, na het uitvinden van de boekdrukkunst toen een boek nog een unicum was. Alleen het roesten van je fiets gaat organisch, net zoals oud worden. Alhoewel dat laatse ook behoorlijk tegenvalt tegenwoordig. 

Haar uitgever deed echt zijn best. Maar ja, die kon ook niet alles doen voor 1 titel. 

Alsof ik mezelf hoorde praten. 

‘Zo is het maar net’, antwoordde ik. 

Toch had ze het gevoel dat er meer mogelijk was. En vond ze mij op internet. Ze dacht:’Die mevrouw kan mij helpen’.  
Gloei, gloei. Natuurlijk kan deze mevrouw helpen. Daar is deze mevrouw voor. Auteurs helpen om hun boeken goed te verkopen en te lanceren.

We gingen aan de slag. Begin april hielden we een werkoverleg. Marketing mevrouw van de uitgever erbij, goed gesprek, taken verdeeld en hoppetee, gaan.

Sinds april houden we elke twee weken een zoom-sprintje van een half uur.  

De uitgever doet wat hij altijd al doet. En net een beetje meer omdat deze auteur, na af en toe wat ingefluisterd te hebben gekregen door die mevrouw die haar helpt, de marketing mevrouw van de uitgever ook buiten het gebruikelijke om dingen voor elkaar vraagt te boksen. Wat die mevrouw dan ook met alle plezier doet. 

En natuurlijk een strak plan. 
Zonder dat deze gedreven en ambitieuze auteur het in de gaten heeft, stevent ze af op een bestsellerlancering. We noemen het alleen niet zo. 

We doen alleen de dingen die bij een bestsellerlancering horen. Alleen weet zij dat niet en ik wel.

Zij weet vooral dat ze veel boeken wil verkopen en meer leads wil genereren omdat ze een missie heeft.

Ik laat het maar zo. Wat niet weet wat niet deert. Zo stevenen we op ons gemak op een topplek in een van de niet nader te noemen bestsellerlijsten af. Waar ik niets over zeg, maar me wel over verkneukel.

In ieder geval: alle hens is aan dek gehesen en de zeilen bijgezet.
We zijn een half jaar verder. En dit is de stand van zaken:

  • haar collega- trainers waar ze mee werkt zijn in stelling gebracht en weten precies wat ze wanneer moeten doen. En niet geheel onbelangrijk: ook waarom.
  • een professor die verstand van zaken heeft aangaande haar onderwerp heeft haar uit haar sokken geblazen in een pre-review over haar boek, zo goed vond hij haar boek
  • haar ambassadeurs weten wat hen te doen staat, twee weken voor de boeklancering
  • een aantal opdrachtgevers gaan los op social media hebben ze beloofd 
  • er is een prachtige landingspagina voor de leadmagnet gemaakt (geeft ze verdikkeme toch zomaar de helft van het werkboek weg!)
  • het persbericht ligt klaar
  • de uitgever staat in de startblokken
  • de bloggers en vloggers staan in de startblokken
  • de beschikbare plekken voor de boeklancering zijn voor 80% bezet en we hebben nog bijna een maand te gaan voor de grote dag

Ze heeft ze de offline wereld en de online wereld samengebracht in een team van enthousiaste spelers die voor haar een potje gaan ballen op het grote groene veld dat ‘boekmarketing’ heet. Maar dat weet ze zelf eigenlijk ook niet. Dat leg ik haar wel uit als alles achter de rug is.

Bottom line is dit:

  • ze heeft ruim van te voren hulp gezocht omdat ze haar ambitie wil verwezenlijken en niet gewacht heeft tot twee weken voor verschijning van haar boek
  • ze heeft in de afgelopen jaren een netwerk van echte fans
    opgebouwd dat haar een warm hart toedraagt en die haar willen helpen op het moment dat het nodg is. Echte fans doen dat gewoon.
  • ze begrijpt en accepteert dat haar uitgever niet alles voor haar kan doen en dat zij zelf een belangrijke schakel in de succesketen is
  • ze is bereid om te investeren omdat ze weet dat ze het ruimschoots terugverdient 

Vandaar dat ik head over heels ben. Ze heeft haar auteursplatform gebouwd in de afgelopen jare en weet wat de waarde is van dat platform. De lol voor mij schuilt in het werken met mensen die er voor willen gaan. All the way. Want alleen, mijn beste, steek je een bestsellerlancering in elkaar. En niet anders. Niet achteraf. Als het boek er al is. Dan kun je altijd nog een eversellerlancering doen. Maar dat gaat anders. 

Andere berichten