Dat doet mijn uitgever toch?
Als je boek bij een goede uitgever uitgegeven wordt, doet hij zijn best om aandacht te krijgen voor je boek. Er gaat een persbericht uit, hij rammelt in zijn netwerk en probeert interviews te krijgen voor je. Uitgevers zijn vooral in de eerste periode na het verschijnen van je boek betrokken. En dan nog kan hij niet alles voor je doen. Als je ambities hebt met je boek, betekent dat dat je zelf ook een hoop moet doen. Je uitgever denkt met je mee en in goed overleg kom je waarschijnlijk een heel eind. Maar een uitgever weet niet altijd alles. En kan vooral niet altijd alles.
Boekmarketing is meer dan het versturen van een persbericht. Boekmarketing begint op het moment dat jij besluit om een boek te schrijven. Vanaf dat moment moet ‘je boek’ net zo veel aandacht krijgen als je cavia of je kinderen en partner.Je huis op internet moet op orde zijn. Veel ondernemers hebben een redelijke website die gericht is op het informeren van potentiele klanten. Maar dat is heel wat anders dan een website die je helpt om een schare fans aan je te binden die staan te trappelen om je boek te kopen als je boek er eenmaal is.
Boekmarketing (ik noem het liever het bouwen van je auteursplatform) gaat dus over meer dan rumoer maken over je boek op het moment dat het verschijnt.
De meeste auteurs verkopen niet meer dan 250 boeken in het eerste jaar na verschijnen van hun boek.
Per jaar verschijnen er ongeveer 20.000 nieuwe titels waarvan een significant deel non-fictie is. Van deze 20.000 titels krijgt 5% relevante media aandacht.
Wat kun je zelf als auteur:
- op tijd beginnen met het bouwen van je auteursplatform
- je huis op internet inrichten op listbuilding rond het thema van je boek (the money is in your list)
- de relatie met je potentiele lezers opbouwen en onderhouden
- op tijd toewerken naar een goede boeklancering
- zichtbaarheid creëren rond het thema van je boek